Kłótnia jest nieodłącznym elementem niemal każdej relacji. Drobne konflikty i sprzeczki są całkowicie normalne, a niekiedy nawet potrzebne. Najważniejsze jest jednak to, aby były zdrowe i konstruktywne.
Nie odwlekaj kłótni w czasie
Chyba każdy z nas zna z autopsji sytuację, w której to tłumiona złość wybucha ze zdwojoną siłą w najbardziej nieoczekiwanym momencie, często bez żadnego konkretnego powodu. Bardzo często dzieje się tak w sytuacji, gdy nie rozmawia się o swoich problemach. Aby stworzyć zdrową relację opartą na wzajemnym szacunku warto jednak nauczyć się wychwycać swoją złość w odpowiednim momencie i odpowiednio ją ukierunkowywać. Jeśli masz z tym problem, postaraj się w chwilach gniewu korzystać z rożnego rodzaju technik relaksacyjnych – czasem nawet kilka głębokich oddechów może dać zupełnie inny pogląd na sytuację i sprawić, że rozmowa będzie zdecydowanie spokojniejsza, a niekiedy w ogóle nie będzie musiała się odbywać.
Pogódź się ze sporem
Wiele osób wychodzi z założenia, że kłótnia jest pierwszym sygnałem alarmowym informującym o zbliżającym się końcu relacji. W rzeczywistości jest jednak zupełnie przeciwnie – kłótnia jest jedynie znakiem, że dwóm osobom na sobie zależy i relacja nie jest im obojętna. Nieporozumienia mogą mieć wbrew pozorom bardzo wiele dobrych stron – można dowiedzieć się więcej o sobie nawzajem, a ponadto lepiej zapoznać się z granicami i potrzebami osoby, na której nam zależy. Najlepszym sposobem na pogodzenie się ze sporem jest więc uświadomienie sobie, że nieporozumienia były, są i zawsze będą. Należy jednak dążyć do tego, by zdarzały się możliwie jak najrzadziej, a jeśli już do nich dojdzie – by odbywały się spokojnie i z szacunkiem.
Słuchaj, a nie jedynie wymagaj, by być wysłuchanym
Musisz pamiętać, że nie tylko Ty potrzebujesz przestrzeni do dłuższej, nieprzerwanej wypowiedzi na temat swoich uczuć – równie ważne jest to dla Twojego rozmówcy. Dokładne wysłuchiwanie siebie nawzajem pozwala na podejście do pewnych spraw z większym dystansem i na lepsze zrozumienie drugiej osoby. Podczas kłótni wciąż jesteście partnerami, którzy chcą dla siebie jak najlepiej, a nie wrogami.
Mów o swoich uczuciach i krytykuj konkretne zachowania, nie osobę
Bardzo często zauważalnym błędem popełnianym przez wiele osób podczas sporów jest wypunktowywanie błędów swojego partnera. Tego typu wypowiedzi mają jednak często negatywny wydźwięk. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest więc formułowanie wypowiedzi używając takich słów, jak “W moim odczuciu…”, “Brakuje mi…”, “Liczyłam/em na…” – z uczuciami drugiej osoby nie ma bowiem powodów dyskutować. Atakowanie partnera bardzo często przynosi efekt odwrotny od zamierzonego i sprawia, że kłótnia wchodzi na inny poziom, często zupełnie niepotrzebny.
Najważniejsze podczas każdej kłótni jest to, aby być otwartym na wybaczenie i przeprosiny. W końcu celem każdej sprzeczki jest dojście do porozumienia. Dlaczego więc odwlekać pogodzenie się i pielęgnować urazę, jeśli można na nowo cieszyć się sobą po wyczerpaniu tematu?