Millenialsi – z pewnością skądś znasz ten termin. Czy wiesz jednak, że jest to określenie jednego z pokoleń? O jakich ludziach dokładnie mowa i czym się oni wyróżniają na tle innych? Czy jesteś jednym z nich?
Kim są millenialsi?
Mianem millenialsów określa się osoby urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 2000, inaczej są oni nazywani także pokoleniem Y. To ludzie, którzy w większości nie pamiętają czasów, kiedy wszystko w sklepach było na kartki, to osoby żyjące w wolnym kraju, otoczone przez nowe technologie. Zgodnie ze stereotypami uważa się ich za ludzi roszczeniowych, nieco zbyt pewnych siebie, a nawet oderwanych od rzeczywistości, żyjących tym, co dzieje się w świecie wirtualnym. Wymykają się regułom i mają zupełnie inne spojrzenie na świat oraz pomysł na życie niż pokolenie ich rodziców. Za 10 lat millenialsi będą stanowić około 75% osób zatrudnionych. Co zatem powinieneś o nich wiedzieć?
Odważni poszukiwacze przygód
Przede wszystkim millenialsi mają większą odwagę do tego, aby… żyć! Nie chcą, aby ich codzienna egzystencja zaczynała się w nudnej pracy i kończyła w domowych kapciach. Zaoszczędzonych pieniędzy nie chowają wiecznie na czarną godzinę, tylko wydają ich część na realizowanie swoich przyjemności – często chodzą do kina, na siłownię, wybierają się na wycieczki. Chcą, aby każdy dzień był dla nich wyzwaniem, dlatego stawiają sobie ambitne cele do zrealizowania. Nie lubią zastoju, stabilizacja – marzenie pokolenia X, dla millenialsów jest zwyczajnie nudna. Oczywiście wpływ na to ma także otaczająca rzeczywistość – otwarte granice, większe możliwości rozwoju, opcja wyszukania wszystkich przydatnych informacji w Internecie.
Pewni swoich kompetencji
Skromność pewnie nie jest mocną cechą tej grupy. Ale niekoniecznie trzeba traktować to jako wadę. Millenialsi wiedzą, że są w czymś dobrzy, posiadają określone kompetencje, które można przekuć w wartość finansową – i nie zamierzają tego ukrywać. Dla większości z nich rozmowy kwalifikacyjne nie są stresującym przeżyciem, bo doskonale wiedzą, że są idealną osobą na stanowisko, na które aplikują. Chętnie dzielą się swoim życiem prywatnym w mediach społecznościowych, pokazując, co udało im się stworzyć, co osiągnąć albo gdzie wyjechać za ciężko zarobione przez siebie pieniądze.
Millenialsi w pracy
Bardzo ważne jest to, że – w przeciwieństwie do pokolenia X – dla millenialsów praca nie jest centrum życia. Owszem – to sposób na zdobycie pieniędzy i realizowanie swoich kompetencji, aczkolwiek osoby z pokolenia Y wcale nie marzą o tym, żeby spędzić całe życie w jednej firmie. Statystycznie zmieniają pracę co 2-3 lata i wcale nie boją się tego robić. To dla nich sposób na zwalczenie rutyny, pobudzenie do działania i ciągłego poszerzania swoich kompetencji. Warto zauważyć, że w przeciwieństwie do swoich starszych bliskich, posiadają znacznie lepsze obycie w świecie nowych technologii – wszak się z nimi wychowywali, a także jest wśród nich większy odsetek osób z wyższym wykształceniem niż w pokoleniu X. Oprócz tego w pracy potrafią się skupić na kilku rzeczach jednocześnie – odbierać wiadomości, pisać teksty i tworzyć grafiki. Poza tym nie boją się mówić o swoich pomysłach, co jest cechą bardzo pozytywną, bo dzięki temu wiele innowacji może ujrzeć światło dzienne. Potrafią się mocno zaangażować, a jednocześnie znajdują życiowy balans – po pracy nie myślą wyłącznie o tym, co mają jeszcze do zrobienia, lecz potrafią skupić się na realizacji swoich pasji.
Najważniejszy typ klienta
Interesująca jest również sylwetka millenialsa jako konsumenta. Dzięki obyciu z nowymi technologiami, chętnie dzielą się swoimi opiniami na temat konkretnych usług lub produktów, nierzadko korzystają z social mediów, aby wyrazić swoje niezadowolenie. Chcą mieć możliwość wyboru, na przykład urządzania swoich mieszkań zgodnie z własnym gustem. Dlatego bardzo chętnie odwiedzają sklepy on-line i potrafią godzinami szukać wymarzonego fotela. Co ciekawe, nie mają wielkiej chęci posiadania – trzydziestoletni kredyt dla wielu z nich jest bardzo dużym obciążeniem psychicznym, dlatego wolą wynajmować mieszkanie, jeździć wypożyczonym rowerem miejskim i korzystać z Ubera. Dużą uwagę zwracają natomiast na marki ubrań lub telefonów, które są symbolem przynależności do określonej grupy społecznej. Przed marketingowcami dużych firm już od dłuższego czasu stoi trudne zadanie – przystosowanie się do zupełnie nowego typu klienta.
Warto pamiętać, że cechy charakterystyczne dla danej grupy ludzi zawsze będą miały nieco stereotypowy charakter i nie należy szukać ich wszystkich u siebie. Jeśli jednak należysz do pokolenia Y, zastanów się, jak to, co Ciebie cechuje przekuć w sukces i zapewnić sobie taki styl życia, jaki chciałbyś prowadzić.