Ty także ulegasz perswazji!

perswazja

Zapewne każdy słyszał o pojęciu, jakim jest perswazja. Czy wiesz jednak, że Ty także jej ulegasz i to niemal każdego dnia? Zastanawiasz się, jakie są techniki tego procesu? Sprawdź jak inni ludzie przekonują Cię do swoich racji w skuteczny sposób i czym różni się perswazja od manipulacji.

Czym jest perswazja?

Perswazja jest zdolnością do wywierania wpływu na drugą osobę, jednak w odróżnieniu od manipulacji – to technika jawna i uczciwa. Termin ten pochodzi z języka łacińskiego (łac. persuasio) i oznacza po prostu przekonywanie innych ludzi do swoich racji. Jej efektywność jest uzależniona od obu stron interakcji, a także wysiłku poznawczego, który się w nią włoży. Nie bez znaczenia jest także wiarygodność i autorytet nadawcy, struktura komunikatu, użyte argumenty, a także rodzaj kanału komunikacji. Warto zauważyć, że z perswazją można spotkać się niemal na każdym kroku – w szkole, w pracy, a nawet w sklepie, gdzie sprzedawca przekonuje do zakupu jakiegoś towaru, którego być może wcale nie chciało się wcześniej nabyć.

Dlaczego daje ludziom przewagę?

Ludzie, którzy umiejętnie używają perswazji mogą zapewnić sobie lepszą pozycję społeczną. Doskonale sprawdzą się na stanowiskach kierowniczych, gdzie w łagodny sposób, dzięki sprawdzonym argumentom przekonają pozostałych pracowników do swoich racji. Zwykle takie osoby są także mniej odporne na wywieranie wpływu przez innych. Kto zatem ulega perswazji? Zwykle są to ludzie mniej odporni na zmiany, niepewni siebie, nieprzekonani do jakichś wartości.

Techniki perswazji

Perswazja jest skuteczniejsza, jeśli nadawca komunikatu budzi sympatię u odbiorcy – właśnie dlatego tak trudno jest odmówić ulubionej koleżance z pracy czy miłej pani w spożywczym. Robert Cialdini, zajmujący się technikami wpływu społecznego, podkreślał, że jesteśmy podatni na perswazję na tyle, na ile lubimy drugiego człowieka. Nie bez znaczenia są także słowa, których osoba używa, aby przekonać Cię do swoich racji – umiejętności krasomówcze z pewnością okażą się tutaj przydatne. Poza tym, jeśli ktoś ma autorytet w danej dziedzinie – na przykład znany kucharz poleci Ci daną restaurację – również ma większe szanse na powodzenie. Istotny jest także fakt, że ludzie często pożądają rzeczy niedostępnych dla wszystkich, dlatego nierzadko kampanie reklamowe używają wyrazów takich jak “wyjątkowy” czy “niepowtarzalny”, aby opisać swoje produkty. Z drugiej strony jednak człowiek łatwo ulega grupie, więc plakaty – reklamujące na przykład coraz bardziej znany w Polsce Black Friday, czyli dzień wielkich promocji – mogą być zdominowane przez hasła pod tytułem “Wszyscy idą na zakupy, idź i Ty”.

Warto pamiętać o tym, że perswazja nie jest procederem odosobnionym, bo jej działaniu jesteśmy poddawani niemal każdego dnia. Im większa będzie Twoja świadomość, tym trudniej będzie Cię przekonać do swoich racji.

Share