Work-life balance – jak go zachować?

Work-life balanceNie ma wątpliwości, że funkcjonowanie w stanie chaosu jest bardzo trudne. Gubimy się w swoich obowiązkach, odczuwamy większy stres, łatwiej się denerwujemy. Nie jest to korzystne podejście dla naszego zdrowia. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zadbanie o równowagę, a wraz z nią o tzw. work-life balance, które pomoże nam w pełni zapanować nad naszym życiem. 

Co to work-life balance?

Dla niektórych work-life balance to już podstawa funkcjonowania, inni jednak wciąż nie zetknęli się z tą nazwą. Na czym dokładnie polega? Work-life balance to koncepcja, która zakłada zachowanie stanu równowagi między obowiązkami związanymi z pracą a prywatnymi potrzebami. Według niej możliwe jest dbanie zarówno o życie zawodowe, jak i prywatne. Żaden z tych aspektów nie powinien przeważać nad drugim. Powinniśmy być w stanie zarówno kompetentnie wykonywać swoje zadania, jak i mieć przestrzeń na to, by cieszyć się z chwili. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym nie oznacza jednak tego, że gdy mija nasz czas pracy, stajemy się zupełnie nieosiągalni. Chodzi tu również o balans przy pracy z domu. Work-life balance pozwala na zostanie po pracy w razie potrzeby czy zmiany grafiku, jednocześnie zakłada też możliwość załatwienia własnych drobnych spraw w czasie pracy czy dostosowania zadań do swoich możliwości. 

Dlaczego warto zachować work-life balance? 

Nie ma wątpliwości, że work-life balance to coś, co większość z nas chciałaby wdrożyć do swojego życia. Niestety, utrzymanie tego stanu wcale nie jest takie łatwe. Wynika to z faktu, że od wielu lat panuje swego rodzaju “kult pracy” – ludzie poświęcają się dla swoich stanowisk, popadają w pracoholizm, nie umieją odciąć się od swoich obowiązków… 

Work-life balance za to zapewnia nam liczne korzyści, które znacząco wpłyną na nasze samopoczucie. Ten sposób życia sprawia, że jesteśmy bardziej wypoczęci, a co za tym idzie, mamy więcej motywacji do pracy. Zwiększa się również nasza produktywność – chętniej i sprawniej wykonujemy swoje obowiązki, gdy nie jesteśmy przepracowani. Odczuwamy też większą satysfakcję z wykonanych zadań. Dla pracodawcy wprowadzenie takiej równowagi wiąże się z mniejszą ilością zwolnień, L4 czy niespodziewanych nieobecności. 

Jak pracodawca może zadbać o work-life balance?

Czasem wystarczą małe rzeczy, aby wprowadzić znaczące zmiany. Chcąc zadbać o work-life balance w naszej firmie, dopilnujmy, by nie narzucać pracownikom obowiązku odpisywania na maile czy odpowiadania na telefony po określonym czasie pracy. Również praca zdalna bądź hybrydowa może dużo ułatwić. Sama świadomość takiej opcji będzie dużo znaczyła dla naszych pracowników. Możemy też zmienić godziny pracy, aby były bardziej elastyczne. Jeśli jest to możliwe, pozwólmy im choć częściowo dostosować grafik do ich potrzeb. Zadbajmy ponadto o elementy, które ułatwią zrelaksowanie się i odetchnięcie od obowiązków na moment. Świetnym sposobem będą imprezy czy spotkania integracyjne. 

Koncepcja work-life balance pomaga nam uwzględnić zarówno nasze obowiązki pracownicze, jak i prywatne potrzeby. Dzięki temu nie zaniedbujemy żadnej z tej kwestii. Jesteśmy w stanie zadbać o różne rzeczy bez stresu czy wyczerpania. Wprowadzenie work-life balance do naszego życia bez wątpienia przyniesie nam wiele korzyści.

Share